Hälsans tecken

En uppdatering om läget! Den är avskalad och baserad på fakta. Jag har entrat gym och haft svettkörtlar igång. Hittat ett lågbudget gym som innebär att jag kan flåsa, säga diverse runda ord och ej behöva oroa mig för omgivningen som på spegelklädda gym med Anna Skipper som hoppar på stället:)

Jag har gått ner 5 kg och är under 90 sträcket nu. Jo visst kan man tro att 90 kg är "mycket" men kom ihåg att det är ju längden som är bekymret. Va jag 2.10 va väl 90 kg inget att åma sig över. Nu är det så att jag har förmodligen ett sockerberoende och det artar sig så här ena året väger jag 70 och andra året väger 90. Har varit uppe i 115 kg. Jag är för socker tokig och kan inte inte behålla en trivselvikt särskilt länge. Om jag accepterar att jag är så här är det första steget. Kommer aldrig kunna lova att detta är sista gången jag kämpar ner dessa 20 kg igen. Däremot hade jag inte tänkt lura mig själv igen. Fru Persson kan inte bli smal men jag behöver väl inte vara i riskgruppen för att få diverse sjukdomar heller. För att citera mig själv: Jag har ju ingen avsikt att vika ut mig eller tro mig vinna en balett tävling så Fru Persson kan väl nöja sig med "lagom".

Lagom för mig är runt 70 kg, lagom för mig är att äta lagomt gott en dag i veckan, lagomt för mig är att kunna gå i skogen en hel dag, lagom för mig är att ha mindre värk, lagom för mig är att vara i bättre trim än en vanlig "medelålders..."

Men vadå lagomt? Det är ju liksom ett ord för mig som inte få plats i min natur. Jag vill ju gärna ha hög ambition i allt jag gör. Fast nu är det banne mig lagomt som gäller när det gäller träning och kostomläggning!!

Så jag tränar 3 pass i veckan under lunchtid, jag försöker promenera 3 kvällar i veckan men det blir oftast dagligen. Dricker Nutrilett men inser jag måste ha mer näring när jag tränar! Jag fyller på med proteiner. Sen har jag märkt en bonus effekt jag är inte lika sockersugen längre! Jag har inte lika ont i kroppen om man bortser från träningsvärken:) Jag har ju en rädsla att svettas och vara röd i ansiktet men det är ju inget bekymmer på gym för det vore ju mer konstigt om jag frös och var vit i ansiktet!

Sen kommer lördagen och jag köper lagomt gott. Undviker alla triggers som smågodis på lösvikt eller ostbågar. Jag köper alternativ men i begränsad mängd. När jag äter middag på helgen få det gärna va sås och kött men avrundar med efterrätt som innebär att sötsuget håller sig borta under kvällen. Efterrätt ska vara något sött och mäktigt!

Så mina kära läsare mina råd är enkla ni måste äta gott en dag i veckan! Ni måste kvällsfika om ni är hungriga! Ni måste vara snäll med er själva men belöna er inte med godis eller skrovmål. Nej belöna er med nya snygga jaktbyxor! Eller varför inte en ny hagebösa? Sväng in på jakt och trofé i Boliden när ni ha vägarna förbi, gå in och köp de där dyra precisions skotten eller fiskedraget.....

Ja skulle det vara så att ni inte jagar eller fiskar vet jag inte alls vad ni kan belöna er med:) Då måste ni börja jaga och fiska kanske....

Ha det gott och var rädd om varandra! ♥


Kommentarer
Postat av: josefin

din blogg är ju för härlig!

vi ses ihelgen :)

2012-02-01 @ 19:27:12
URL: http://josefinannalundstrom.blogg.se/
Postat av: malin

Ja det gör vi :) kram

2012-02-01 @ 20:19:10
Postat av: Carin

Hörru Malin!

Det måste va varenda medelålders småfeta med dålig konditions ärtiga brudar, som har den skräcken du skriver om att se ut som mamma Scans julskinka när vi återhämtar den där 25-årskroppen? Tänkte precis som du när det gällde gym, men ack va man kan ha fel..... Där gymmar de som har samma kroppshydda som en själv, smala o runda om vartannat. Vilket är kul att se, och man kan faktiskt inte jämföra mot andra, (fast det var svårt i början) för där finns de som rehabtränar, som tränar lagom o vettvilligt om vartannat - som den brokiga skara man bara kan tänka sig kliva in på ett sånt där ställe. Innerst inne sätter vi nog upp någon sorts bild om Swartzeneggertyper i brokiga trikåer o pannband som du säger.... Men visst är det härligt när man ser att man gör det för sin egen vinnings skull? Och att det ger resultat. Och jag håller med dej, man ska belöna sig själv också, det får man inte glömma bort. Det gäller att ta ut realistiska mål, eller delmål till att börja med. Annars blir det nog lätt ett måste o nåt elakt? Som man i längden tröttnar på? Keep on girl, det här kommer att gå jättebra! Kramar om.... =)

2012-02-01 @ 20:54:03
Postat av: malin

Tack snälla carin! Det är sant de du skriver och just det där m stt man har katastroftänkande kring gym. Vi ä alla där av olika anledning men huvudsaken man är där för egen skull och hälsa. Kram

2012-02-01 @ 21:19:39
Postat av: Anna-Lena Öberg Karlsson

Vad du är duktig!! Jag skulle också behövt gymma lite......

2012-02-02 @ 11:32:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0