Vårkänslor?

Hur är det egentligen med vårkänslorna i denna majmånad? Ja jag kan konstatera att det finns små tecken överallt att våren är på väg med snabba steg. Att jag skulle vara särskilt intresserad av trädgårdsskötsel har nog ingen trott. Ska bara tala om att jag vet varför många använder krattan denna årstid och det har nog föga lite med en välansad gräsmatta att göra. Nej det finns ett dolt syfte som jag tänker avslöja. När jag desstuom själv har använt krattan så kommer nog sanningen om krattan att te sig naturligt.

Vad ser man i sin grannskap så här års? Jo de flesta plockar fram krattan ur sina redskapsbodar och greppar den och går först ut "mitt på" gräsmattan. Krattar lite sporadiskt och tittar sig omkring. Man behöver inte vänta länge förrän det händer. Kanske en 8-9 minuter behöver man kratta som längst innan det dolda syftet visar sig. Jag har sett detta fenomen under flera år och har nu liksom tänkt sätta ord på det. Efter ett antal minuters krattande kommer grannen ut med sin kratta och gör precis samma manöver fast på sin gräsmatta. När de båda grannar upptäcker varandra så närmar man sig varandra med var sin kratta med ett prövande leende mot den andre. Var och en stannar vid sin tomgräns och tar av sig handskarna och slår dem hurtigt på sina knän. De har sin kratta som en stöttepelare och lutar världsvant mot den och de båda börja samtala fast bara vid tomgränsen! De står där och berättar vilka projekt, semester-resor det ska bli framledes med en bredbent ledig stil lutande mot sin kratta. Fast ingen av dem går över till den andre, nej nej. Det här är den hemliga koden med krattan. Det är ju därför man krattar gräsmattan! För att börja närma sig grannarna efter vinterdvalan. Så att kratta på våren är inte alls som det låter som. Nej, max 9 minuter och sedan 2 timmars prat vid tomtgränsen. Så nu ska ni veta mina kära läsare att jag med krattar gräsmattan i år!!


                               

Vad mer kan tyda som vårtecken eller tidiga sommarkänslor? Jo när man går ut så känner man ett besk doft av tändvätska och en välkomnande sorl från någons altan. Det är härligt! Men vad värre är det är alla stackare som plågar sig efter landsvägen! Ja det gör mig så ont att de ska plåga sig själva till den milda grad av vansinne. När man ser joggande, springande eller ännu värre de som har skor med hjul som rör sig onekligen riskabelt efter vägrenen. Det måste vara det värsta med årstiden. Annars kan man säga att nu kommer den ljusa tiden. Den ljusa tiden när man flinar hela tiden mot solljuset. Jag råkade se mig själv avspeglad i något blankt när jag hade solen mitt i blickfånget och det var riktigt dramatiskt så nu äger jag solglasögon! Kolla in er själva någon gång när ni flinar i solljuset om ni vågar....

                                              
 
Min tid i skog och mark kommer nu! Det är min "barmarkssäsong" som håller i sig till i bästa fall november:) Jag knallar runt och petar i djurbajs (med pinne) och letar döskallar. Jag och min yngste har börjat ta tillvara döda vilts huvuden. Det är inget ondskefullt eller bissarrt med det, nej, vi forskar. Sedan har jag alltid tyckt det ser otrevligt ut när trafikdöda smådjur ligger kvar på vägen. Jag brukar stanna och ta undan kadavret för det ser ovärdigt ut där det ligger. Sedan kan vi koka huvudet och bleka kraniet. Då tar vi tillvara och viltet togs "hand om".

                                              

Ett annat vårtecken är ju brunsten fast den artar sig lite olika så den går jag inte in på så mycket nu. Undrar om "bilbytarsjukan" på våren är förstadiet innan själva parandet? Det är ett manligt fenomen vill jag påstå, att byta bil innan sommaren. Ungerfär som "kan jag inte byta ut kärringen så ska bilen bytas ut". Kanske är det så? HM! Då borde jag vara nöjd att gubben vill byta bil, då är risken mindre att jag byts ut....

Nej nu går vi ut och "krattar".....

Var rädd om varandra ♥♥♥

                                               

Kommentarer
Postat av: Mats

Men vad är det för tecken om "kärringen" bara prata om att byta bil då och jag inte vill. ska jag passa mig då :-)

2011-05-31 @ 20:13:36
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0