Vad är din sanning?

Allvarligt! Hur skulle de vara om vi rannsakade oss själva för en minut. Vi har alldeles för lätt att ta vår sanning som den enda och eviga. Att testa sig själv inför några vanliga påstående/"sanningar" kan vi väl roa oss med för en stund. Ett påstående och det finns två "sanningar"- vilket skulle DU välja?

1. En skrikande man står mitt på vägbanan och gestikulerar. Du undrar, ska jag stanna eller vad är detta?

Sanning 1: Du kör förbi, troligen är det en påverkad man som vill ha lift och du tänker minsann inte plocka upp någon i det tillståndet.

Sanning 2: Du stannar och lyssnar vad mannen vill. Det visar sig att mannen är i chock efter ett tråkigt besked, hans fru är obotligt sjuk. Han är i affekt och behöver hjälp. Du ringer efter ambulans och han får hjälp.

2. Du är på väg hem en sen kväll och du går efter en gångväg. På avstånd ser du ett gäng ynglingar som står i en ring och tittar på något som ligger på backen. En av dem står på knä, de andra pratar högt men du uppfattar inte vad det är frågan om.

Sanning 1. Du vänder om, vill inte råka illa ut. Känner dig osäker och undrar om de hunnit se dig. Du går direkt därifrån men kommer att läsa tidingen dagen efter för att få veta vad "de" hållit på med, för något skumt är det!!

Sanning 2. Du går förbi dem men stannar till för att se vad som står på. I ringen ligger en skadad gräsand och ynglingen som står på knä försöker få anden på benen igen. De övriga i ringen pratar högt med varandra "vad ska vi göra", "den har ont" etc. Du föreslår att hjälpa till. Du tillbringar någon timme med dessa ynglingar och blir bekanta med dem, deras tuffa attityd har du slutat se för länge sedan. Du ser endast deras omtanke kring en skadad gräsand.

3. En mamma med barnvagn står utanför ett köpcenter och spelar dragspel, nedanför ligger ett par mynt.

Sanning 1. Vad är detta, var finns de sociala myndigheterna? Hur kan man låta "de" stå på detta sätt utanför affären! Jag ska sluta handla här.

Sanning 2. Du möter kvinnans blick och tänker: "ja detta ha kunnat vara jag själv men sådan tur jag har som har ett arbete, tak över huvudet och andra förutsättningar". Du lägger några mynt framför henne och önskar dem lycka till. Kanske hjälpte mina mynt den dagen.....

4. Du är ute och med vänner och ni promenerar hem från festligheter. Längre fram krälar en överförfriskad man i sina spyor. Det syns att mannen har stora problem i sin vardag på kläder, utseende men främst i de livlösa ögonen. Det stinker och det är riktigt obehagligt. Snart kommer en polispatrull och hjälper mannen i bilen och skjutsar honom vidare för till nyktrande.

Sanning 1. Tur att polisen finns som "tar undan" så jag slapp agera. Usch så obehagligt att man tillåter sig själv att bli samhällets misslyckande.

Sanning 2. Undrar du vad som har hänt denne man som har gjort sig själv så illa. Du hoppas att han får sova på något varmt ställe och att han får hjälp. Du tänker även vidare på vad som skiljer dig och denne man åt. Kanske är det en minimal skillnad fast livet varit hårdare för den mannen. Eller är det bara en liten gnutta tillfällighet som gjorde att DU inte var den som krälade i dina egna spyor??

5. Du blänger lite nyfiket på grannens nya bil. Han har köpt en splitter ny bil och i vintras köpte de en skoter. Bilen blänker fint och smälter in på deras perfekta gård. Du vet även att de har nyligen bytt kök, ek luckor, klinkers, ja hela rubbet. De verkar ha pengar som gräs.

Sanning 1. Denna granne är verkligen "dryg". De tror det är en tävling oss grannar emellan! Ja vi kan då inte haka på denna tävling för vi är inte födda med matjord i fickorna och blivit matade med silversked i späda år- så det så! Men innerst inne gror din avundsjuka och du tycker mindre om din granne.

Sanning 2. Tänk vad roligt att det går bra för dem! De verkar kunna det här med pengar. Du går över och berömmer nya bilen och blir kvar på kaffe och dopp. Grannen blir förtrolig och berättar att hans fru fått en allvarlig sjukdom och nu måste de anpassa köket och även byta till en nyare bil med automatlåda. Skotern de köpte var för att hela familjen skulle kunna komma sig ut på utflykter. Grannen avslutar och säger, tur att jag har bra med pengar men jag skulle gärna byta bort pengarna mot att min älskade fru blev frisk.

♥♥♥

Jag försöker påminna mig om att det är inte sant allt det ögat ser. Det är hur jag själv omvandlar "sanningen" i mitt inre och väljer det jag tror på. Vi har så lätt att rusa i väg och inte ha tid att stanna upp. Att möta någons blick kan säga mer än en vacker fasad. Vi behöver påminnas om att vi är alla under samma himmel fast vi har olika uppdrag att utföra.

Var rädd om varandra! ♥♥♥


Kommentarer
Postat av: Carin

Man skulle väl vilja säga att man agerar utifrån hur man vill bli bemött själv i de liknande situationerna?..... Men sen beror det ju mycket på omständigheterna? Man kanske inte vill beblanda sig så mycket alla gånger o åker förbi den där mannen på motorvägen, eller går åt andra hållet istället för att möta de där ungdomarna? Reflektera över våra val var dag tycker jag alla ska göra, det är ett lätt sätt att gå vidare o agera som en medmänniska? Vi tar det för givet att sätta ner fötterna var dag, men för alla är det inte så självklart, det behövs så lite för att ställa allt på ända. Å konstigt nog så tror vi att det drabbar aldrig mig? När vi då står inför det, så förbannar vi allt o alla runtikring oss "varför drabbar allt mig"? Lite mera tacksamhet inför var ny dag kanske skulle vara på plats för oss alla?

2011-05-28 @ 14:47:12
Postat av: Carl-Hilding

Så sant Malin Saknar dej på ansiktsboken :-)

2011-05-28 @ 14:49:45
Postat av: Nette

Man går nog runt med mycket förutfattade meningar och tycker saker om människor som inte stämmer. Även om man försöker respektera och se allas lika värde, så smyger det fram fördomar ibland.. Så länge man är medveten om att man ibland har förutfattade meningar och kan inse att man har trott helt tokigt. Man vill ju inte att folk ska tro en massa saker om en själv heller. :)

2011-05-28 @ 14:56:14
URL: http://netteh.blogg.se/
Postat av: malin persson

tack för era reflektioner. Det är så sant det ni skriver. ibland hinner man inte tänka efter. Kramar!

carl-Hilding: saknar dig med:)

2011-05-28 @ 16:59:17
URL: http://malinsofiapersson.blogg.se/
Postat av: Kicki

Så tänkvärt, så tänkvärt! Kramar till min goda vän <3

2011-05-30 @ 17:50:25
Postat av: Rhode

Självrannsakan är ett till tider ett bittert piller som dock alltid fyller en positiv funktion! "Vad tänker jag och varför tänker jag det" - en fråga som borde beröra oss varje dag! Jag har slukat min beskärda del av bittra piller och tack vare det äntligen hittat mer av det som i verkligheten är jag...



Kram!

2011-06-12 @ 01:03:25
URL: http://blogg.rhode.se
Postat av: Malinsofiapersson

KRAM RHODE!

2011-06-26 @ 13:38:10
URL: http://malinsofiapersson.blogg.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0