Vad är stress för något?

Jag kan omöjligt lida av stress! Det finns inte i min existens eller inte ens ett gnutta spår av stress i min galna framfart. Tänkte att jag kunde bjuda mina läsare på ett litet smakprov hur en dag kan vara. Nu när tiden verkar gå för fort jämfört med mina steglängder. Ni minns ju att vi ska sälja vårt fina hem och nu är processen i full blom. Mäklaren har gjort sitt, besiktingsman har varit här och nu ska huset ut på nätet, annonsblad. Känns som huvudet är i en ostkupa och kroppen varit i en varmluftsmangel. Nåja jag är stark. Nu för en tid sedan är mina dagar rätt så lika oavsett helg som vardag. När man ska sälja ett hus vill man att det ska se fräscht ut. Då kan inte dammråttor rulla eller att den där listen fortfarande är lös. Inte kan tomhylsor finnas på sängbordet eller ha dropptorkande BH:ar över diskbänken- fast jag vet att "alla" har det så:)! Då måste man ägna sig åt lite homestyling. På några dagar hann jag allt i från grovstädning till tapetsering och målning. Jag är oftast väldigt lugn inombords men började märka en och annan symtom som jag tror en "stressvetare" skulle kalla tidiga symtom på.......

Vaknade med ett ryck, såg klockan var mycket. Gjorde mitt ADL rätt så snabbt satte mig i bilen, hann tänka undra vad mina kollegor ska tro när jag dyker upp efter 9.00. Jag måste komma med en nödlögn. Jag som inte kan ljuga! Kanske ska jag säga att sotaren kom eller något liknande. Nej jag tror jag bara går in på jobbet och ser ut som vanligt. Ja så får det bli! Vred på radion och tänkte höra på nyheterna. Efter nyheterna så säger man "Melodikrysset" och då reagerar jag. VAD! Melodikrysset är ju på lördagar, varför i hela friden har man ändrat sändningstid, eller??

Det var bara att vända om- det var LÖRDAG. Bra då hinner jag med lite stök hemma. Svänger in på gården, tuschar omkull soptunnan och det är liksom en ritual för mig när jag in "från fel håll" på vår gård. Hoppar i arbetsbyxen och börjar planera upp dagen. Jag ska hinna: måla källartrapp, slipa måla något fönster, tapetsera köket, bära undan skrot från källare och gårdsplan. Lätt som en plätt! Medans jag går igenom min lista i huvudet fixade jag frukost till familjen som låg och drog sig i sina varma sängar. Rostat bröd blir bra. Vad jag inte märkte var att jag la ner servetterna i brödrosten så det blev lite spännande ett tag med smärre rökutveckling. Snabb som jag är hann jag kväva elden med den enda bordsduk som hade kvar sin naturliga form. Det gick bra med limpmackor och fil.

Efter detta mindre inferno var jag i full huggning av att hitta målarburkarna. De natura behoven kommer liksom helt apropå, medans jag lättade på blåsan mejslade jag upp en målarburk. Har märkt att jag pinkar rätt så hårt och aggressivt nuförtiden för det tar ju så lång tid:) Därför kom jag på att göra annat medans....Ja det finns mycket man kan göra medans man pinkar, rengöra tvättstället, penslar eller varför inte kolla facebook!! Jag hann måla en hel del och det blev vitt och blankt.

När jag efter några timmar gjort det ena efter det andra smsar sonen att han skulle hämtas i stan. Bra då passar jag på att handla mer penslar. Sagt och gjort. Jag handlade penslar och klistermärken till min yngsta son. Han ville få något av mig för jag hade ju inte hunnit spela Mario Galaxy med honom på år och dar enligt honom själv. När jag kom hem upptäckte jag att jag glömde min äldsta son i stan som var anledningen att jag skulle dit. Tur han snart är "vuxen" och tog det hela bra när han fick höra att hans mamma hade glömt honom. Fick några mil till att köra men under tiden jag körde lyssnade jag på ett radioprogram om vardagsekonomi! Passande när jag numera även ska se till att jag vet skillnaden mellan räntor och amorteringar och annat tvi och blä.

Väl hemma igen målade jag dörrar. Sonen fick sina klistermärken! Han blev glad, mammas öga blött när hon lovade att i kväll ska vi spela spel. Hängde upp tvätten och upptäcker att bland de blöta låg 3 penslar som följt med tvätten. Tur det var vattenbaserad färg på dessa penslar. De blev rena och gick att återanvända- dagens tips!

Varje vardag har jag besökt sopstationen med diverse skrot. Det innefattar en hel del som husägare. Man sparar eller snabbstädar och det mesta hamnar i källaren hos oss. Men nu är källaren städad. Jag går runt och ser hur fint det blev. Hm, varför gjorde man inte detta tidigare... När jag kommer upp från källaren med ett belåtet leende ser jag något som får mitt leende att stelna. Klistermärkena! De satt så fint dekorerade på den nymålade dörren. Jag bet ihop, sa inte ett ljud. Gick in på toan och grät men sen samlade jag mig och tänkte "vad gör några klistermärken för skillnad". Min lille son hade haft roligt den stunden och inte kan man klandra honom. Började fnittra åt allt. Berömde istället min son att han hade gjort dörren så där extra fin.

Jag fixade en enkel middag och sen efter städning var soffhörnet "mitt". Jag spelade Mario med min son först. Förklarade varför mamma inte hade tid. Då sa han " det gör inget mamma- men stoppa inga servetter i brödrosten i morgon".

Detta är bara en period, detta är övergående. Huvudsaken att vår familj håller i hop och vi "mår bra" sen i vårt nya hem. Jag kämpar. Jag känner mig inte stressad men visst måste jag vara det i allafall eller åtminstone mycket att tänka på. När sommar fisket kommer igång packar jag säcken med underlag går rakt ut i skogen och kommer inte igen förrän jag fiskat klart. Det är inte långt kvar till midsommar......

Var rädd om varandra ♥♥♥

Kommentarer
Postat av: Kicki

Malin!

Vilken tur att du är du :)Underbar! Kram

2011-03-28 @ 21:04:21
Postat av: Rhode

Holy crap! Jag blir helt snurrig i huvudet vara av att läsa! Bra tips där med penslarna - ska ju fortsätta måla mina fönster till sommaren :-)

Kram!

2011-03-29 @ 16:30:26
URL: http://blogg.rhode.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0