Söndagstankar: Kollektiv till melodifestival

Det är blandade känslor just nu. Vemod med en pirrande känsla över det nya. Ni skulle bara veta hur gärna jag skulle vilja basunera ut vad jag står i just nu. Men ni, mina kära läsare får hålla er till tåls ett tag till. Jag tror att om jag går händelserna i förväg blir allt omkullkastat. Det kanske blir bakslag, fast med närmare eftertanke det går nog inte få mer bakslag än vad det är nu. Fast ni minns att jag bestämt mig för att hålla blicken rakt och stadigt nu. Att jag grimaserar framför spegeln inne på toaletten när jag behöver flina. Fast ibland behöver jag inte göra grimaser för att flina åt mig själv. Att se mina barn får mig att le i mjugg och sen tänka: jag klarar det!

Det är ingen katastrof där jag befinner mig- långt ifrån. JAPAN- DET ÄR EN KATASTROF! TSUNAMIN- KATASTROF! MELODIFESTIVALEN- KATASTROF, TANKA BILEN- KATASTROF etc. Man måste sätta perspektiv till sina egna vedermödor och gaska upp sig. Jag blir berörd över det som händer i världen och sen tänker jag som många andra, tur vi bor där vi bor....Ja trots 40 minus grader vintertid och att våra män varit extra förkylda denna vargavinter. Äsch, har man problem, eller?

En ny partiledare till socialdemokraterna, Håkan Juholt, har tillkommit. En ny partiledare är född! Födseln tog endast en natt enligt Juholt själv. Han har redan lärt sig en fras som berör! Han utlovar något fantastiskt: "en social demokrati. Vi tror att det kalla, hårda klimat som lagt sig över landet de senaste åren behöver värme och solidaritet". Jag menar "vad unikt"! Nyligen hade vi Perssons pack som hade den Svenska Ekonomin för ögonen som satte en boll i rullning och Reinfeldt och co sparkade bollen hårdare rakt i skallen på de som inte kan nicka med. Nu kommer plötsligt en ny anda (tror man) värme och solidaritet. Vad svårt det måste ha varit att tänka ut detta menar jag! Om man ser till historien så går partivindar runt, runt i samma cykler egentligen! Jag minns min barndom när fanan skulle strykas och jag gick i tåget "upp till kamp". Jag var "upp till kamp" men till vad visste jag inte. Det var ändå spännande att få vifta flaggan. Jag minns jag fick uppfattningen att politik var ilsket och högljutt. Knutna nävar mot kaptilalismen, YES! Nu kan man undra om det var ett lyckosamt koncept när man ser sig omkring idag. När politikerna står för kapitalismen??? Kan det vara så att vi alla är kapitalister speciellt när vi får mera av kronor och ören? Är det mänskligt att vara kapitalist helt enkelt? Tankevurpa....

Jag längtar till vi är i fasen "flower power" när vi sitter i en ring och håller varandra i hand, bor i kollektiv och odlar "allt". I vårt nära grannskap har en del provat på det här med odling och de har ju blivit gravt missförstådda, de är ju fredliga och förbereder kommande fas! Jag tror att jag redan nu målar blommor på Terranon och slutar raka mig under armarna! Fast att odla rökelse får vara för min del men sitter gärna med i en ring där alla får plats och vi tar dagen som den kommer. Jag kan gärna stå för love peice and understanding och tok kramas i parti och minut. Jag behöver inte röka på för det. Fast undrar om flower power people skulle se med blida ögon kring mina jaktliga drifter? Eh? Fast att äta älgkött är som att vara vegeterian!! Jag bjuder dem på älggryta men säger "corn gryta", det är ju nästan sant.

Ja vi får väl invänta "den nya tiden" och se hur vi då tvingas leva. Vi kanske tvingas samarbeta, planera och ta tillvara moder jords resurser? Då lovar jag att militanta veganer vill vara med att "dela bytet". De är välkomna hos mig när jag anser att alla kan förändra sig till det bättre:) Jakt är klokt och nyttigt som min man säger!

Nu förstår jag att alla undrar vilket bidrag jag höll på i melodiskrattivalen? Har ni inte räknat ut det? The Moniker Oh my god, I'm in love! Han skulle passa i mitt kollektiv! Linda Bengtzing med sin energi skulle hon få trampa i gång elverket! Lille sockerpojken Eric kunde få stampa jordgolvet bara han hade dansarna med sig (mmm). Å inte att förglömma Sanna med lång bena som skulle få uppdrag i hjortronmyren. Playtones får vara eldvakt och roa oss på Lördagkvällar. Brolle stackarn då, ja han får väl sitt med gitarren vid lägerelden MEN BARA sjunga "the house of the rising sun". Danny får odla vax till Brolles tuppkam. Swingfly får slå på "trummen" när Danny ska länsa "getingdyllen" för vaxet. Sara Varga får vara den värna Lucia i juletid. Nicke Borg var ju ganska bredbent på scenen och skulle passa bra till att bogsera mig över krondiken! Men jag och The Moniker skulle tala i tungor om kärlek och bara vara glada.

När nu får mitt tokeri ha sitt slut! Ska ut och flina i solen. Ni vet hur man ser ut när man kisar mot solen- galet!

Jag lovar nästa gång att berätta en historia:)

Var rädd om varandra ♥♥♥







Kommentarer
Postat av: Rhode

Ja, visst har vi alla levt med orden "upp till kamp" fråga är bara vilken kamp det är vi kämpar... För många har kampen blivit en kamp mot de system som ska vara hjälp och stöd, andra kämpar mot sig själva och ytterligare andra kämpar utan att veta mot vad. Kommer gärna och sitter i ring och sjunger "the house of the rising sun", kanske kan jag bidra med lite komp på kam??

Kram!

2011-03-13 @ 14:46:37
URL: http://blogg.rhode.se
Postat av: malin persson

du är hjärtligt välkommen i ringen med kammen! Kram

2011-03-13 @ 16:44:51
URL: http://malinsofiapersson.blogg.se/
Postat av: Annika N

Hahaha... ja, du är för härlig du Malin! Du har ett sånt skönt och befriat sätt att uttrycka dig på ! Önskar dig allt gott! Stor kram /Annika

2011-03-14 @ 21:52:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0