"Den dumme och fattige"

I´m alive! Jo nu är det ett tag sen och är medveten att min syrliga svada kan ha saknats ute i "etern" i vissa läger. Tänkte mig en snabb uppdatering och sen lite mer ingående i mitt nya "kall" heminredning! Ja ni läste rätt, jag har blivit förbytt, förvandlad och förvanskad. Jag har nya ord i mitt vokabulär som "pittoresk", "lantlig stil", "shabby chic", "köksö" etc.

Sammanfattningsvis så har vi haft en fin sommar vädermässigt om gillar att vara rödblommig och svettig. Vi har mao inte lagat klimatanläggningen till bilen för att försäkra oss om en "het" sommar. Nu köpte min man en reservdel till klimatanläggningen vilket bara det gjorde att tempen sjönk radikalt inom 45 minuter- kan ni förlåta oss för detta snedsteg?

Jag har arbetat hela sommaren förutom 2 veckor när jag blev krasslig och varje led lät som ett osmörjt gångjärn. Nåja jag sparar mig till hösten när jag hade tänkt JAGA. Trots heminredning är jag densamma jakttokiga jägar Malin. Vi har även beslutat oss att bli kvar i huset, eller rättare sagt, vi får inte huset sålt och nu är det för sent!! Nu gäller inte "till salu" längre. Insåg under resans gång att jag klarar mer än vad jag tror och med det i min backspegel kan jag bara småle. Jag har stökat på gården, i huset så nu är mina avtryck så pass tydliga att jag är personifierad i stommen på detta hus. Framförallt så har vi fått hjälp av våra nära att inse om man "ber om hjälp" får man hjälp!

Jag har även hunnit med fiske och skog men kanske inte så mycket att jag blivit nöjd men det kommer snart en efterlängtad höst. Har tränat lillkillen på skytte och vill bara meddela att han spöa skiten ur oss alla nu!! Hans resultat är ofta 40/40. Jag får ha med mig honom på passet så han skjut åt mig om storox´n kom:) Jag är mallig vilket kanske märks. Sen har jag nallebrum i kornet (eller så är det tvärtom?!) men jag vet vad han gjorde i förrgår........

Nåja vi fördjupar oss för någon minut i något mindre känslosamt nu. Renovering! Ja varför jag inte börjat tidigare är bl.a. jag ansett mig för "dum" och "fattig" för sånt. Men vet ni man kan ju googla på allt man vill veta så jag tänkte: "kan man googla på mannens G punkt borde man kunna googla på heminredning"!  Sagt och gjort- förvånad blev jag över hur många träffar det blev! Då växte en idé fram hos mig.

Om man ska göra om ett kök och inte har all kunskap och medel för det, finns det fina renoveringsord för det. Om man använder orden på rätt ställe när man sedan ska göra reklam för sitt verk kommer det helt säkert att förvilla åskådaren så pass att den utropar "så pittoreskt och genomtänkt". Jo tjena mittbena!

Jag renoverar ett gammalt kök (hus), det är snett och vint, inget stämmer med dagens mätinstrument vill jag lova! Men vet ni det kallas för "pittoreskt"! Jag har spikat panel och bommat spiken till den milda grad att spackeltuben (snickaren på tub- me like) avlöst den andre. I home styling sammanhang säger man drömskt om dessa hammar märken " jag lät tidens tand framträda för att köket skulle få en atmosfär av det genuina". Om man har en knaper budget och gör det enkla säger man " valde kökets framträdande i lantlig stil och ville behålla det gamla".

Sedan mitt favorit ord när man genar vid förarbetet "shabby chic", då man knappt har grundmålat eller ens har råd att köpa slip papper kan man svänga sig med "shabby chic". Det är alltså av fördel om man ser penseldrag och att målafärgen klumpat sig! Sen ska man ha "målade väggar" för att rummet ska känna "fräscht och öppet för fantasi", egentligen handlar det om att tapeter är svåra att montera och är dessutom vansinnigt dyrt. Jag tog glasfiberväv på halva väggen och limmade upp den när det var 76 plussgrader. Eftersom det var så hett hade jag lite kläder på mig vilket inte är att rekommendera när man håller på med glasfiber!! Så jag fick pittoresk klåda och utslag- just det!

I ens lantliga kök kan man ha en köksö, en bänk som står mitt på golvet som man första månaden går rakt in i med lilltån före- det är riktigt inne just nu! Ja jag tänkte jag bygg väl en sån då för jag har brutit lilltån förut så jag är van vid den typen av omak. Så köksön står nästan klar, bara sockeln kvar! Som inte är det enklaste- att en fyrkant kan va så svår att bygg ihop?? Jag googlar för fullt om det finns ett inredningsord för att man inte duger till att bygga en sockel- säkert finns det något "pittoreskt" ord för en extra låg köksö. Nåja mitt lantliga kök artar sig men det är långt ifrån perfekt men som sagt det finns inredningsnischer för den dumme och fattige!

Jag lovar att bilder kommer inom kort där ni ska få se mitt lantliga kök som egentligen betyder "budgetrenovering" men det låter ju inte lika käckt:) Nu ser ni att jag är egentligen densamma tok Malin men jag hittade min "inredningstyp" utan att behöva "göra mig till"!

Var rädd om varandra!! Vi ses snart igen ♥♥♥


Kommentarer
Postat av: Kicki

Du är ju bara BÄST! Ser verkligen framemot att få se ert pittoreska kök och altanen :-D Älskar att läsa dina texter!

Kram Kicki

2011-08-10 @ 09:46:30
Postat av: Malinsofiapersson

TACK goa Kicki! Vi ses snart. KRAM

2011-08-10 @ 09:55:28
URL: http://malinsofiapersson.blogg.
Postat av: Annika Nordenstam

Malin, Det jag tycker är som bäst i allt du skriver om här , det är att du Vågar ! Ingen kan komma o säga att du är feg, för du är långt ifrån!! Du vågar... fast du inte visste axakt hur du skulle göra allt.... du tog inte bara ett steg framåt... utan flera... Du vågade, och när du ser dig omkring, så kan du se allt du faktiskt åstadkommit och skapat fram i ditt "shabby chic" kök mm. Så sträck på dig, va stolt! Kram /Annika =)

2011-08-10 @ 13:28:30
Postat av: malin persson

tack annika! Jo jag är allt lite stolt:) snart är köket så pass att du kan komma och fika! kram

2011-08-10 @ 13:47:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0