Stövare!

Att jaga är för mig en del av livet. Att ha stövare är också naturligt när man är småviltsjägare. Jag blev riktigt orolig i söndags när stövarna drog i väg utan att de fick. Men en stövare lyssnar inte så mycket när matte går upp i falsett. Vi hade planerat att släppa äldre tiken så hon hade pejl men den yngre 10 mån plottstövaren skulle inte släppas. Men den yngre tog chansen. Åjo tänkte jag det ordnar sig.....

Äldre tiken kom igen efter 9 timmar men inte plottstövaren. Jag var säker att hon hade förolyckas. Vi gav oss inte hur som helst, hunden skulle hittas. Vi delade på oss, jag och gubben. Jag skötte ruljansen hemma vid med ungarna och tänkte sen bege mig ut. Men min man hade blivit stående med bilen "någonstans" i skogen. Hans telefon hade ingen täckning. Vad göra?? Jag räknade ut till slut att han behövde hjälp, tog med startkablar och körde "offroad" med en nissan sunny. Min man hade ju Terranon. Jag grejade det och kunde hämta hem gubben. Men ingen Sally vovve....

Efter 11 timmar återfann vi vår Sally, hon var högst levande! Hon stod mitt på skogsbilvägen helt vilsen. Hennes halsband var bort så min teori är att hon hade suttit fast i något. Kanske gryt, hon sticker gärna in huvudet i markens håligheter. Om hon haft räven på benen är det inte helt otroligt att drevet slutade i gryt.

Jag kommer att vara väldigt försiktigt att inte låta hundarna komma lös utan pejl, för äldre tiken visste vi vart vi hade och att hon drev. Hon är tjurig och gav sig inte. Det här med pejl är ju en säkerhetsaspekt likväl som ett hjälpmedel. Hur klarade man sig förr??

Nu är båda hundarna riktigt omskötta , sovit hos matte och legat under täcke. De fick rå älgfärs och ägg- mums!

Nu kommer en tid när jaktdagarna kan bli lätt räknade när kylan ligger på -20 hela tiden. Det är tungt. Annars är livet för oss tidiga mornar i skogen, ett härligt drev med mycket promenerande. Vi jagar älgen också och det har sin tjusning det med.

 

                                              



                        

                         Här är Sally "BÄBIS" hon är blandning mellan plott och finnstövare.
                         Ska ta fram en bild sen hur hon  ser ut nu. Fulsöt som få. Fantastisk
                         hund, dock vaktar hon matte HMRF. Men vi tränar. Hon ska jaga vilt
                         med huggtänder. Hon är livlig och tuggar allt, mattes VISA kort, där tror 
                         jag maken hade ett finger med i spelet. 2 glasögon par, skor, ALLA
                         säkerhetsbälten i Terranon. 
                         Vi försöker allt vi hinner att aktivera henne. Hon äter gärna
                         Becel smör för hon tänker på sina blodfetter. Tar Gärna ALLT ätbart
                         som finns på bänkar. Blir hon ertappad tittar hon under lugg:
                         "jag trodde jag fick". I love her!!!!
                      



 
                         

                          Det här är Smilla, en ädel prinsessa som är fiiin av sig. Hon är ren
                          smålandsstövare. Hon har jaktlust som få. Inomhus märker man
                          inte av henne. Hon ligger oftast i sängen "upp och ner". Hon älskar
                          att smita. När hon kommit lös ser hon TOKLYCKLIG ut. Hon får oftast
                          vara lös en stund bara för att se henne. Hon är så snäll och vaktar 
                          inte så mycket. 
                          Hon brukar slås  med Sally och oftast är det min gunst de är ute efter.
                          Hon älskar"fredagsmys".
                          Hon bor i mitt hjärta! Nu har hon börjat piska harar
                          rävar. och spårar BJÖRN! Så hon må vara en soffkudde inomhus men
                          är ganska vass i skogen.
 



                         
                          En dröm att ha ett björnskinn att "mysa" på. Ett vilt som väcker en
                          skräckfylld förtjusning hos mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0